COLLECTION/TALENT

Feminine Aesthetics

A lehetőségeket felismerni és a fejlődésre való hajlamot sikerre vinni nem kis feladat. Egy tehetséges fiatal külföldön való érvényesülése azonban mindig örömmel tölt el. Habár ott van az a bizonyos kettős érzés legbelül, miszerint az ember egyszerre büszke és szomorú. Előbbit nem kell megmagyaráznom, hiszen kit ne töltene el büszkeséggel, ha a kreativitás utat tör magának (ezúttal Londonban), utóbbi pedig csak kis mértékben van jelen – az is csak a magyar szakmában való hasonló manifesztációk hiányosságai miatt.

Kis-Juhász Fábián a Royal College of Art mesterszakos hallgatójának legújabb kollekciója mindenért kárpótol.

A kulcsszó ezúttal a feminin esztétika, amely egyszerre vet fel kérdéseket a társadalmi konvenciókkal kapcsolatban, illetve adta az inspirációt Fábián zseniális munkáihoz. Na most, az egyik legfontosabb kérdés: létezik-e női esztétika? Ez azonban nem csak bennem, hanem Silvia Bovenschen szerzőben egyaránt többször felmerült, melyet később ő maga válaszolt meg.

„Kétségkívül létezik, amennyiben egyfajta esztétikai tudatosságra, érzékelés- és látásmódra gondolunk. És bizonyosan nem létezik, ha valamiféle merőben eltérő művészi produktumot vagy aprólékosan kidolgozott művészetelméletet értünk rajta.”

A tervező megkérdőjelezhetetlenül jelenvalónak ítélte meg a fogalmat (és milyen jól tette) és az azzal együttesen felmerülő kérdéskört, sőt – kész kollekciójával tovább erősítette relevanciáját az esztétika univerzumában. A fiatal designer alapkoncepciója olyan topikokat boncolgat, miszerint mennyiben megkérdőjelezhető az unisex divat és a feminin jellemzők közti kapcsolat, illetve miért ítélik el a társadalom férfi tagjai és a nők jelentős része egyaránt magát a feminin esztétikát.

A kreációk érdekessége többek között, hogy Fábián mindenekelőtt egy gender tekintetben kétértelmű “második” domborított bőrt – vagy ahogy ő maga nevezte “testpáncélt” – hozott létre, amely egyúttal megadja a kollekció ízét és kitűnő alapot képez (akár egy megtestesült hipotézis) az arra kerülő ruhakölteményekhez. A remek tervezői egyensúlyt kiválóan bizonyítja a kreátor azon törekvése, hogy néhány populárisabb fazont – mint például a nude színű felsőt – hordhatóbb formában alkotott meg, ezáltal megoldva a művészi önkifejezés és a piaci feltételek közti sokszor már-már összeférhetetlen kapcsolatot.

„A nyár alatt nagyon sokat olvastam Julia Kristeva filozófustól, illetve Barbara Creedtől a diplomakollekcióm és a disszertációm kapcsán, amelyek a nőiesség démonizálásáról szólnak és a nők reprezentálásáról a horror műfajban.”

mesélte Kis-Juhász Fábián a ruhák mögött rejlő ihletforrásokról

Mindez egyúttal vizuálisan hatással volt néhány lookra, hiszen a fekete megjelenése a nude árnyalatok mellett egy elég határozott váltás, habár szabásvonalak tekintetében mégis megfigyelhető az a bizonyos képzeletbeli összetartó kapocs a különböző összeállítások között. Véleményem szerint Fábiánnak sikerült több oldalát is kellően reprezentálnia egy gyűjteményen belül, ezáltal pedig ízelítőt adva a sajátos művészi stílusából. Kíváncsian várom a diplomakollekcióját!


Recognizing possibilities and making great accomplishments while always aiming to improve are major tasks. However, I always note with pleasure if a talented young person triumphs abroad. Still, there is always an ambivalent feeling of pride and sadness at the same time. The first one I don’t have to explain because who wouldn’t be proud to see that creativity led the way (this time, in London) and the latter is only there a little bit, and only due to the lack of similar manifestations in the Hungarian fashion scene.

The latest collection of Fábián Kis-Juhász, postgraduate student of the Royal College of Art makes up for everything.

The keyword this time is feminine aesthetics that poses questions of social conventions and gave inspiration at the same time for the genius works of Fábián. Now, one of the main questions is: is there a feminine aesthetics? I am not the only one posing this question, it has already cropped up several times in the author Silvia Bovenschen’s mind, who later provided an answer as well.

”Certainly there is, if one is talking about aesthetic awareness and modes of sensory perception. Certainly not, if one is talking about an unusual variant of artistic production or about a painstakingly constructed theory of art.”

The designer undoubtedly confirmed this notion (and how well he did) and the questions it’s raising and further strengthened his relevance in the universe of aesthetics with his collection. His basic concept is organized around topics such as whether the relationship between unisex fashion and feminine characteristics is uncertain and why men and the majority of women condemn feminine aesthetics itself.

One of the collection’s peculiarities is that Fábián created a ”second” skin if we look at it from a gender aspect, or as he calls it: a ”skin armor” that gives the base note of the collection on which to build his creations (just like a living hypothesis). The designer’s great balance is perfectly proven by his ambition to create wearable versions of popular cuts – such as the nude color top – resolving the almost conflicting interests between artistic self-expression and market conditions.

”I’ve read a lot during the summer from Julia Kristeva, philosopher and Barbara Creed for my graduate collection and dissertation on the demonization of femininity and on the representation of women in horror genre.”

– Fábián Kis-Juhász on his sources of inspiration.

All of this of course had its visual impact on some of the looks as introducing black with the nude tones is quite a strong change, although he still left an imaginary link between the cuts of different compositions. In my opinion Fábián managed to show multiple sides of himself within one collection, thus giving a taste of his unique artistic style. I am curious to see his graduate collection.

__y5a4752

__y5a4883

__y5a4965

__y5a4843

__y5a4862

__y5a4920_

__y5a5157

__y5a4936

__y5a5001-copy

__y5a5083

__y5a5058-copy

__y5a5029

__y5a5201

__y5a5146

__y5a5209

__y5a5249

__y5a5134

__y5a5310

__y5a5264

__y5a5260

__y5a5297

Photographer: Panna Donka

Videographer: Loren László

Designer: Fabian Kis-Juhász

Models: Anna Kis-Kéry & Ármin Major

Assistant: Georgina Nánai

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s