TALENT

Workshop Secrets: Peter Gaal

Üdvözlünk a műhelyben!

Hatalmas örömmel töltött el az óriási érdeklődés a Workshop Secrets első felvonása iránt. Most azonban ideje folytatni a színfalak mögötti kutatást és egy újabb műhelyben nézelődni, kérdezni és megismerni egy egészen egyedülálló szakembert. A divatszakma csak egy szűk rétege a kreatív szférának, s éppen ezért megannyi izgalmas személyiség és tehetség mozog annak határán vagy épp azon kívül. Legújabb írásomban Gaál Péter maszkmesterrel beszélgettem alkotói terében (és kaptuk lencsevégre munka közben), illetve ezúttal elhagytuk annak falait, elvégre ha a Pozsonyi utcában található kreativitásod szentélye, még szép, hogy időnként ellátogatsz a kávéjáról méltán híres Sarki Fűszereshez. Diskurzusunk második felvonását a kávézó teraszán ejtettük meg.

Természetesen Bandi (Abonyi Alma macskája) után szabadon Archiebald (a.k.a. Károly), a maszkmester kedvence is jelen volt.


Welcome to the workshop!

It was a great pleasure to receive such an attention for the first part of Workshop Secrets. The time has come though, to keep exploring behind the curtains and take a look around in another workshop, ask and get to know a really unique professional. Fashion business is only a tight layer of creative sphere, resulting that so many exciting personalities and talents work on its edge or outside of it. In my latest article I had a talk with Péter Gaál make-up artist in his creating space (and we photographed him while he was working), and this time we left his place, as if the shrine of your creativity is located in Pozsonyi street, it’s obvious to visit the Sarki Fűszeres (Corner Grocery), which is famous for its coffee for a good reason. We had the second part of our discussion on the terrace of the café.

Following Bandi (Alma Abonyi’s cat), Archiebald (a.k.a Károly), the makeup artist’s pet was present as well of course.

Pétert korábban sok terület foglalkoztatta, éppen ezért izgalmas út vezetett jelenlegi szakmájáig. Egy dolog azonban mindig azonos volt, ez pedig a mozgókép világa, ugyanis annak megannyi területén volt szerencséje kipróbálnia magát, míg végül a “háttérben” találta meg cseppet sem elhanyagolható foglalkozását.

Gyermekkoromban kezdődött ez az addikció, az olyan filmek hatására, mint az E.T., a King Kong, vagy a Cápa. Az a lehetőség, hogy filmes eszközökkel valósághű illúziókat hozhatok létre, teljesen elvarázsolt és egészen korán körvonalazódott előttem, hogy maszkmester akarok lenni. Ez később kiegészült az operatőri munka iránti érdeklődésemmel, amit édesanyám úgy támogatott, hogy részletre vásárolt nekem egy 16mm-es Pentaflex filmfelvevőt és egy vágóasztalt, ami akkora volt, mint egy fagylaltos pult. Rövid jelenetekből álló effekteket forgattam és Zoran Perisic, A filmtrükk című könyve alapján megépítettem egy kezdetleges trükkasztalt a házunk biciklitárolójában, amit mint stúdiót béreltünk pár száz forintért.”

A tehetséges special make-up artist nagyszülei szűcsök voltak, így fiatalon megismerkedett a szabás varrás alapjaival, ami (ahogy ő maga is fogalmazta) “kapóra jött” a különféle jelmezek, kiegészítők készítésekor. Akkoriban semmilyen, a maszkmesterséggel kapcsolatban álló képzés nem létezett Magyarországon, emiatt pedig Péternek nem csupán egy komoly kihívással kellett szembenéznie, hanem megtalálta azt a területet, amely lényegében a filmkultúra jövőjét jelentette. Mindez persze komoly lexikális tudást és az emberi test teljes körű anatómiai ismeretét egyaránt megkövetelte. Mindemellett a szakma szerves részét képzi a szobrászat (milyen csodálatos átvezetés ez Abonyi Alma alkotásai után, nemde?), ezért tanulmányait a Nyíregyházi Képzőművészeti Szakközépiskola szobrász szakán folytatta. Ebben az időben egyre inkább foglalkoztatta az irodalom és az írás, utóbbi esetében egy egészen új területre “tévedt”, ez pedig a forgatókönyvírás volt.

„Nagy hatással voltak rám Peter Greenaway és Bódy Gábor filmes alkotásai, melyek nagyban meghatározták a vizuális nyelvről alkotott elképzeléseimet.”

A középiskola után színházaknál kezdett dolgozni, maszkokat és speciális jelmezeket készített. Ebben az időszakban kiemelten fontos dolgokat tanult  a színházról, színészetről és arról a munkáról, ami a színfalak mögött zajlik, ezáltal pedig megízlelhette azt a magával ragadó érzést, amely tovább inspirálta. Ekkor Tordai Hajnal jelmeztervező segített megtalálni a megfelelő utat számára, lényegében a mentora volt.

„Napokat ültem színházi próbákat nézve, valamint azt a munkát amit Hajnal végez, miközben lépésről lépésre értettem meg, hogyan áll össze egy produkció. Ezt követően kezdtem el filmekben és reklámfilmekben dolgozni, amivel még közelebb kerültem ahhoz, amit mindig is csinálni szerettem volna.”

Mint azt korábban említettem, Péter sokszínűsége érdeklődési körén szintén megmutatkozott már egész fiatal korában, így nem meglepő, hogy a zene szintén nagyon közel állt hozzá (bár hangszeren nem játszik, egyfajta inspiratív hatás alá kerül általa), amely egyúttal tudatában és fantáziájában egyaránt összeforr vizuális elképzeléseivel. Ennek eredményeképpen 2012-ben leforgatták az első, általa rendezett rövidfilmet Hámori Gabriella főszereplésével, amely a “Blindfolded” címet viselte. Bár ez egyelőre még nem került bemutatásra, az előzményül szolgáló Judie Jay videoklip, a “Glory Girl”, már jó ideje megtekinthető a Youtube-on és remek visszajelzéseket kapott a közösségi felületeken.

„Ezek a projektek párhuzamosan futnak és állandóan jelen vannak az életemben, annak ellenére, hogy elsősorban maszkmester vagyok. Nem hiszem, hogy valaha elhagyom bármelyiket is, bár ez régebben visszatérő vívódást okozott. Mára már tudom, hogy nem kell választanom, sőt, egyre inkább élvezem, hogy időnként kitekintek, elkalandozok más művészeti ágazatok felé.”


Péter was interested in lots of things before, so quite an exciting way led him to his current profession. One thing though always remained the same, the world of motion picture, as he had the chance to try himself out in many fields of it, when finally he found his nonnegligible job in the background.

This addiction began in my childhood, affected by such movies as E.T., King Kong or Jaws. The opportunity to bring life-like illusions to life through movie tools totally enchanted me and to become a makeup artist was clear to me at quite an early age. Later on, I started to be interested in camera works, which my mom supported by buying me a 16mm-es Pentaflex recorder and an editing table on hire purchase, the latter was the size of an ice cream counter. I filmed effects, put together from short scenes, and I built an early stage animation board based on the book Special Optical Effects written by Zoran Perisic. The animation board was built in the bike storage of our house, which we rented for a few hundred forints.”

Grandparents of the talented special makeup artist were skinners, so he got to know the basics of tailoring and sewing at a young age, which (as he says) „was helpful” to make different kind of costumes and accessories. Back then, no courses existed related to mask making profession in Hungary, so Péter did not only have to face a serious challange, but found the field that meant the future of movie culture. This all recquired an excellent lexical education, and the full knowledge of the anatomy of human body. Besides, sculpting is a huge part of the profession (what a wonderful bridge it is after Alma Abonyi’s creations, isn’ it?) therefore he continued his studies at the sculpting course of the Nyíregyháza Art School. This time he became more and more interested in literature and writing, in case of the latter he wandered to a whole new field, script writing.

„Movies of Peter Greenaway and Gábor Bódy had a huge effect on me, and defined my ideas of visual language.”

Following high school he began working for theatres, he made masks and special costumes. During this period, he learned especially important things about the theatre, acting, and the works behind the curtains, through what he could taste the fascinating feeling that inspired him onwards. Then Hajnal Tordai costume designer helped him find his way, she was his mentor, essentially.

„I spent days sitting and watching theatre rehearsals and Hajnal working, while step by step, I came to understand how a production sets up. Following this I started to work in films and commercials, getting closer to what I always wanted to do.”

As I mentioned before, Péter had a colorful range of interests at a young age, no surprise music’s always been close to his heart (though he doesn’t play any instruments, he goes under a kind of inspirative effect when listening to music),  and still blends with his visual ideas in his mind and fantasy. As a result, the first short film was shot in 2012, directed by him, starring Gabriella Hámori, titled „Blindfolded”. Though it hasn’t been presented yet, its prequel, the Judie Jay video „Glory Girl” has been available on Youtube for a long time, and received great feedbacks on social surfaces.

„These projects run in parallel and are present in my life, in spite of being a makeup artist principally. I don’t think that I’ll ever leave any of them behind, though this caused a frequent navel-gazing. By now I know I don’t have to choose, moreover, I enjoy wandering toward other fields of art.”

Mivel Magyarországon sok esetben beszélhetünk “slágerszakmákról” (tehát túlképzés van az adott területen), érdekes kérdéskör egy maszkmester számára, hogy mennyire nagy a verseny itthon ezen a speciális platformon? Természetesen mindezt 2015-re datálva.

„Mivel ez a szakma hosszú évek tanulását igényli – ha az ember nemzetközi színvonalon akarja azt űzni -, sok időbe telik, amíg valaki a kellő magabiztossággal és tudással állhat egy-egy munka elé. Ezen kívül nem kevés empatikus készségre is szükség van, ugyanis a színészek türelme a mi kezeink között van leginkább próbára téve.”

A feladat rendkívül összetett és fontos a következetes munkavégzés (na és a türelem), nem mindenki alkalmas erre, ennek köszönhetően pedig Péter elmondása szerint elég kevesen vannak a szakmában Magyarországon. Mára – “hála az új rendezői generációknak” – egyre több feladat adódik magyar produkciókban, ezzel ellentétben öt-hat éve jóval kevesebb volt a filmes munka itthon – magyarázta Péter, miközben épp egy filmes jelenetre készült műhelyében.

Őszinte leszek. Horror film fanatikusként megnéztem már majdnem minden fellelhető old school, ikonikus vagy éppen trash alkotást. Kérdésem megfelelő bevezetéséhez szükség van egy jelentős filmre, mondjuk John Carpenter 1982-es “A dolog” (The Thing) című művére, amelynek (mint mindennek mostanában) 2011-ben mutatták be az előzményként tálalt folytatását és egyúttal remake-jét. Valamiért mocskosul vonzódom a nem CGI technikával elkészült véres filmekhez, elvégre van bennük egy hatalmas adag kihívás a maszkmester számára, másrészt látványban is sokkal emlékezetesebb számomra. A feldolgozás készítői rengeteg teremtményt számítógépes technikával keltettek életre, a klasszikus/eredeti filmhez képest. Ez pedig szinte majdnem minden mai filmre ráhúzható sablon, legyen szó egy reboot-ról vagy a már korábban említett újraértelmezésről. Ezen belső dilemmám vezetett oda, hogy Péter is kérdőre vonjam: Hogyan hat ez a megkreált virtuális világ az ő területére?

„A CGI (Computer-Generated Imagery) megjelenése természetesen némileg befolyásolta a practical effektek használatát, bár szerencsére a legtöbben még ma is ez utóbbi mellett teszik le a voksukat, ha egy make-up vagy egy speciális jelmez elkészítéséről van szó. Mivel hozzám közel áll a számítógépes munka, üdvözöltem e terület bevonását a filmgyártásba, bár úgy gondolom, a legjobb eredmény e kettő ötvözésével érhető el, amire szerencsére egyre több az előremutató példa.”

Egy kicsit elkalandoztunk, azonban nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy rengeteg nemzetközi divatmagazin alkalmaz akár maszkmestereket egy-egy kreatív és látványos editorial elkészítéséhez – bár még így sem tudják überelni Heidi Klum éves Halloween partijának előkészületeit. Gaál Péter szintén azon kreatív szakemberek táborát erősíti, aki itt is kiválóan megállja helyét, sőt beszélgetésünk során az is kiderült, hogy a magyar szférával először Maróy Krisztina, a Glamour magazin főszerkesztője révén került kapcsolatba, akivel néhány alkalommal együtt dolgoztak.

„Akkoriban ő stylistként dolgozott és munkálkodtunk együtt néhány igen izgalmas projekten. Ebben az időben ismerkedtem meg Király Tamással is, akivel szintén volt pár közös munkánk. Közel áll hozzám a divat világa és természetesen az a munka, ami a háttérben zajlik egy-egy divatanyag bemutatásakor. Ha olyan alkotókkal találkozom, akikkel jól megértjük egymást, örömmel veszek részt az elképzeléseik megvalósításában.”

Az efféle együttműködéseknek és a rengeteg “szerelemgyereknek” nevezhető saját projektek tengeréből azonban Péternek is akad egy-két olyan, amely különösen nagy büszkeséggel tölti el vagy egyszerűen emlékezetes munka volt pályafutása során. Ilyen például egy 2008-as műve, amely valójában egy demó, egy általa tervezett földöntúli lényt, azaz alient ábrázol. Ez egy közkedvelt munkája volt korábban, amelyre a maszkmester is méltán büszke. Továbbá egy Con-X reklámfilm, melyhez egy előember speciális make-up-ját készítette el, a raadás pedig maga a kontextus volt, ugyanis a forgatásra Görögországban került sor, mégpedig egy természetvédelmi terület barlangjában. Utóbbi kapcsán a remek hangulatot emelte ki Péter, ugyanakkor azt is elárulta, hogy hiába a rengeteg eltérő projekt, őszintén szólva mindegyik más és más miatt kedves számára és tölti fel szívét örömmel és elégedettséggel.

Ha követitek a blogomat, akkor bizonyára ismerősen csenghet Gaál Péter neve korábbról, elvégre nekem is volt szerencsém vele dolgozni. Legutóbbi art projektem, a “My Metamorphosis” egyik karakterét (Narcissus) Péterrel együtt alkottuk, bár az ő kézügyessége és profizmusa nélkül aligha lett volna ilyen látványos a végeredmény. Sokan azt hitték, hogy a koncepció arctalan karakterének végleges formáját photoshoppal értük el – elvégre a füleimen kívül mindent eltüntettünk a fotón. Ez természetesen nem így történt. Hiteles végeredményre vágytunk mindannyian, ehhez pedig kellett egy olyan maszk (és persze szakember), akinek segítségével a karakter tökéletes megtestesítéséhez a megfelelő lelkiállapotba kerülhetek.

„A ‘My Metamorphosis’ egy olyan munka volt, amit nagyon szerettem és ami így felkerült a kedvenc munkák listájára. Egyfelől nagy öröm, ha más tehetséges alkotókkal dolgozhatok együtt (mertél volna más mondani – a szerk.), amiből ilyen minőségi alkotások születnek, másfelől a prosthetic elkészítése is izgalmas feladat volt. Miután az arcodról elkészült a minta, megmintáztam rá arctalan verziódat, amiről azután egy öntőformát készítettem. Mivel viszonylag nagy és vastag volt a protézis, hablatexből öntöttem ki, hogy könnyű legyen, amit sütőben vulkanizáltam két-három órán át, mire végül elkészült a végleges prosthetic. A felrakása és a festése három és fél órát vett igénybe. A végeredmény szerintem nagyszerű lett. Szeretem az egyszerű, de hatásos dolgokat, ez a koncepció pont ilyen volt.”


As we can often talk about trendy jobs in Hungary (that means there’s an overeducation in the given field), an interesting question for a makeup artist is how big the competition is on this special platform? Dated to 2015, of course.

„As this profession recquires years and years of study – in case one wants to do it on an international level – it takes much time to start the job with the appropriate amount of confidence and knowledge. Furthermore, emphatic ability is a must, since the actors’ patience is really put to the test between our hands.”

The task is extremely complex, and systematic working (and patience) is important, not everybody is capable for this, as a result, there are not many working in this profession in Hungary, Péter says.  By now – „thanks to the new generation of directors” – there are more and more tasks in hungarian productions, on the other hand, jobs in films were much less here 5-6 years ago – Péter explained, while preparing a movie scene in his workshop.

I’m gonna be honest with you. As a horror fanatic I’ve watched almost every old school, iconic, or trash films that is out there. To launch my question appropriately I need a notable movie, let’s take John Carpenter’s 1982 film “The Thing”, of which prequel (like they do to every movie nowadays) was presented in 2011, and it also served as a remake. For some reason, I’m ridiculously attracted to bloody films made by non-CGI technique, as it’s a potential challenge for makeup artists, on the other hand, I find them much more memorable for their spectacle. Creators of the remake brought lots of creatures to life through computer animation compared to the classic/original movie. This is the stereotype of movies of these days, whether it’s about a reboot or an implementation. This inner dilemma of mine led me to ask Péter: To what extent does this created virtual world affect his field?

Appearance of CGI (Computer-Generated Imagery) had some influence on the usage of practical effects of course, though luckily most people still choose the latter, when it comes to creating  a makeup or special costume. Since computer works is close to my heart, I welcomed the launch of this technique’s into movie making, though I think you get the best result by mixing these two, fortunately there’s more and more progressive examples for this.”

We got away from the point a little, however, we have to remember that many international fashion magazines employ makeup artists for the making of a creative and spectacular editorial – though they still can not beat the preproduction of Heidi Klum’s annual Halloween party. Péter Gaál is also among those professionals who stand their ground, moreover, during our discussion it turned out he first got in touch with the hungarian sphere through Krisztina Maróy, editor-in-chief of Glamour magazine, as the two cooperated a few times before.

„She worked as a stylist back then, and we did some quite exciting projects together. I met Tamás Király during this period, and we worked together a few times as well. The world of fashion and of course the background works related to the presentation of a fashion editorial  is close to me. Whenever I meet creators I get along well with, I gladly participate in their ideas.”

From the sea of these collaborations and the many personal projects we can call „love children”, Péter also has some works in his career that make him proud, or are simply memorable. One of them is his work from 2008, which is actually a demo that represents an alien he designed. This was a popular work of his back then, and his proud of it for a reason. Futhermore, there’s a Con-X commercial for what he made a male ancestor’s special makeup, an addition was the context, since the shooting took place in Greece, in the cave of a conservation area.  Péter highlighted the atmosphere of the latter, but at the same time he told me that no matter the many different projects, to be honest they’re all dear to him for different reasons and fill his heart with joy and satisfaction.

If you follow my blog, Péter Gaál’s name may sound familiar from previous times, since I had the chance to work with him as well. We created a character (Narcissus) of my latest art project „My Metamorphosis” together with Péter, though the result would not have been so spectacular without his skills and professionalism. Many people thought we got the last result of the concept’s faceless character using photoshop – as we made everything disappear on the photo except my ears. But of course it didn’t happen this way. We desired an authentic result, and for this we needed a mask (and a professional, naturally), who helped me get into the right mood to materialize the character.

„The ’My Metamorphosis’ was a job I really loved and is on the list of favourite works. On the one hand working together with other talented creators is my pleasure (would have dared to say something else – Ed.), such quality creations are born from these collaborations, and the making of the prosthatic was also an exciting task as well. After the plaster face negative was ready, I shaped your faceless version to it, then I made a mould. As the prosthesis is quite big and thick, I spilled it out from foam latex to make it lighter, which I vulcanized in the owen for two-three hours until the final prosthetic was made. Putting on and painting took three and a half hours. I think the result  was amazing. I like simple but effective things, this concept was just like that.”

Szinte már tradíció, hogy a magyar ember szeret belekóstolni a külföldi munkalehetőségekbe, amely egyrészt egy kiváló kiugrási lehetőség lehet, másrészt talán jobban érezheti a kontrasztot – adott esetben – a nagyobb külföldi filmes produkciók és a hazaiak között. Péternek volt szerencséje mindkettőt megízlelni, így egész konkrét véleménye van, amely ugyan kissé kettős, jó szakemberhez mérten rendkívül bizakodó – elvégre Magyarország nagyon gyorsan változik.

„Azt leszámítva, hogy lényegesen alacsonyabb költségvetésből kell dolgoznunk, a legalapvetőbb különbséget a rutin hiányában látom, ami a special make-uppal történő forgatást illeti. Ez egészen egyszerűen abból fakad, hogy nincs komolyabb hagyománya a special make-upnak a hazai filmgyártásban, ezért vannak még hiányosságok a szükséges feltételek megteremtésében vagy azok figyelembevételében. De ahogy említettem, ez a tendencia változni látszik.” – egészítette ki Péter

Na de az inspiráció! Szeretem körülvenni magam inspiráló emberekkel, folyamatosan figyelem őket, a viselkedésüket – egyszóval próbálom megtalálni a hétköznapokban azokat a  momentumokat, melyek hatással lehetnek a későbbiekben munkáimra. A hazai kreatív szakemberek jelentős része hasonló módon igyekszik valami újat megragadni. Viszont aligha olvashat az ember arról bárhol, hogy egy maszkmester, akit az ambíció és alkotás iránti hajthatatlan vágy egyszerre ösztönöz hogyan kezd bele egy önálló projektbe. Pontosabban mi sarkallja, hogy belevágjon.

„A nagyobb mesterek munkái mellett számtalan dolog elindíthat egy-egy make-up elkészítése felé. Ilyenek lehetnek egyes filmek, történelmi figurák, vagy olyan koncepciók, amik mögött van bármi kézzelfogható azon túl, hogy az csak egy adott vizuális élmény lenne. Ezek lázba tudnak hozni és el tudnak indítani egy kisebb kutatómunka vagy élménygyűjtés felé, amiből azután eredményes munkák születhetnek. Mivel efféle behatások folyamatosan érnek, gyakran kezdek önálló projektekbe, ahol a megrendelések mellett megvalósíthatok saját ötleteket is.”

Apropó, élménygyűjtés! Rengeteg sminkes barátom sóhajtozik nagyokat, amikor szót ejtünk a maszkmester szakmáról vagy úgy általában a számukra nagy falatnak számító speciális effektekről make-up tekintetében – elvégre ez egy teljes más, összetettebb területe a sminkelésnek. Nagyon kevés képzés található Magyarországon, amely komolyabban vagy megfelelő módon foglalkozna a következő generáció “kinevelésével”, a külföldi órák díjai pedig valahol a felhők felett járnak jó pár méterrel. Hatalmas örömmel töltött el, amikor megtudtam, hogy Péter lelkes tanítványait is fogadja műhelyében, folyamatosan indít kurzusokat, hogy megtaníthassa mestersége minden apró részletét és átadhassa tudását a jelentkezőknek (erről itt tudhattok meg többet). Ezek szerint az igény megvan itthon is, a kérdés csupán az, hogy milyen tapasztalatokkal, élményekkel bír erről maga az oktató?

„Úgy tűnik, van igény itthon is az ilyen jellegű képzésekre, bár tény, hogy nem olcsó szakmáról beszélünk, tekintettel az alapanyagok árára és a technikák elsajátításához szükséges befektetendő időre. Tartok rövid továbbképzéseket sminkeseknek és hosszabb kurzusokat kezdőknek, amihez ha kellő tehetség, akarat és önszorgalom párosul, biztos alappal távozhatnak a tanfolyamról. Nem egyszerű ez a munka, többek között ezért sem ígérem azt soha senkinek, hogy egy-egy képzés elvégzésével kezében lesz ez a szakma, mert ez nem így van. Át tudok adni egy biztos alapot, de mire valaki versenyképes szaktudást szerez, ahhoz évek szorgos gyakorlása és nem kevés kitartás szükséges.”

A fent olvasható sorok rengeteg történetet és megannyi élményt tartalmaznak. Péter rengeteget mesélt múltjáról, korábbi sikeres munkáiról, illetve jelenéről egyaránt, amelyet egy szóval akár úgy is jellemezhetnék, hogy összhang. Kár lenne a képzeletbeli triumvirátus egyesülését veszni hagyni, így megkérdeztem a jövőről alkotott elképzeléseiről, terveiről. Erről már a novemberi napsütésben beszélgettünk a Sarki Fűszeres hangulatos teraszán. Elsődleges célja természetesen önmaga fejlesztése és a szakmai előrejutás, ugyanakkor nem zárkózik el más lehetőségektől sem, melyek valamilyen módon kapcsolatban állnak az alkotással (és annak ars poeticájával).

„Csak azt sajnálom, hogy nincs elegendő időm, hogy mindezekben kellő mértékben kiélhessem magam. Egészen biztos, hogy a jövőben is lesznek ötleteim vagy találkozásaim más alkotókkal, ami újabb munkák megvalósítására vagy területek megismerésére ösztönöz majd.

Nagyon izgalmas és tanulságos beszélgetés volt ez egy csodálatos szakemberrel. Legyen szó szakmaiságról, személyes tapasztalatokról, önzetlenségről vagy éppen alázatról, interjúalanyaim mindig visszaadják az emberekbe vetett hitemet. Gaál Pétert eddigi pályafutásom egyik legizgalmasabb egyéniségének tartom, ezért ezúton is szeretném megköszönni neki, hogy “kirángatott” a divatszakmának nevezett komfort-zónámból és megmutatta hogyan épül fel egy olyan művész birodalma, ahol nincs lehetetlen – csak elég alapanyag kell hozzá.

Archiebaldnak pedig külön szeretném megköszönni türelmét és azt, hogy új nyakörvével és jelenlétével emelte a találkozás fényét!


The fact that a hungarian likes testing job opportunities abroad is almost a tradition, which on the one hand may mean a chance to break out, on the other hand one may feel the contrast more between foreign and hungarian movie productions. Péter was lucky enough to experience both of them, which is although a little mixed, as a good professional he’s really optimistic – since Hungary’s changing very fast.

“Excluding that we have to work with a significantly smaller budget, I see the most fundamental differences in the lack of routine, related to shooting with special makeup. This is just about that special makeup doesn’t have a serious tradition in hungarian filmmaking, so there are defects in establishing or noting the recquired conditions. But as I mentioned, tendency seems to change.” – Péter added

Oh but the inspiration! I like surrounding myself with inspiring people, I’m watching them continuously, their behaviour – I mean I’m trying to find those moments in the weekdays that may affect my works in the future. Significant part of hungarian creative professionals is trying to catch something new in a similar way. But you can’t really read anywhere about how a makeup artist, who’s driven by ambition and unbreakable desire to create, starts a project on his own.  To be more exact, what makes him start it.

“Beside the works of great masters, countless things may make me creating a makeup. Like movies, historical figures, or concepts that have anything evident behind them, aside from being a visual experience. These all can excite me and get me go toward a research or gather experiences, causing efficient works. As I’m continuously affected by these kind of impacts, I often start new projects, in which I can also work out my own ideas, beside orders.”

Talking about experience gathering! Many of my makeup artist friends sigh when it comes to movie makeup artist profession, or the makeup special effects that is too much for them to handle – as it is a completely different, more complex field of doing a makeup. There’s a small number of courses in Hungary, that deal with the education of the upcoming generation in a serious and appropriate way, and the prices of foreign classes are a few meters higher above the clouds. It made me so happy to hear that Péter welcomes his enthusiastic students at his workshop, launches courses continuously to teach every little detail of his profession, and transmit his knowledge to the applicants (learn more here).  This means the need is present here as well, the question is, what are the experiences of the teacher connected to this statement?

„It looks like there’s a need for courses like this, but in fact we’re talking about a non-cheap profession, when it comes to basic ingredients and the time invested to master the techniques. I hold short trainings for makeup artists, and longer courses for beginners, which with the appropriate amount of confidence, will and hardwork, makes the students finish the course with a solid basis. This job is not easy, that’s why I never promise anyone that finishing the training means they’ll be masters of the profession, as it’s not how it is. I can pass on a certain basis, but it takes years of practice and perseverance to gain a competitive professional knowledge.”

The lines you can read above contain many stories and more experiences. Péter told me a lot about his past, his former, successful works and his present as well, which, in one word could be described as harmony. It would be a pity to let the imaginary triumvirate get lost, so I’m asking him about his ideas and plans for the future. We were sitting on the atmospheric terrace of the Sarki Fűszeres while we talked about this. His primary aim of course is to develop himself, and professional advancement, but at the same time he doesn’t isolate himself from other opportunities either, the ones related to creating (and its ars poetica).

„All I’m sorry for is that I don’t have enough time to enjoy myself in all these. I’m absolutely sure I’ll have ideas, or encounters with other creators in the future, inspiring me to implement new works, get to know new fields.

This was a very exciting and useful conversation with a wonderful professional. Whether it comes to professionalism, personal experiences, alturism or humility, my interviewees always give my faith in humanity back. I find Péter Gaál one of the most exciting personalities of my career so far, so I’d like once again to thank him for „pulling me out” of my comfort zone named fashion business, and showed me how an empire of such an artist is building up, where there’s no impossible – all you need is enough raw materials.

Special thanks to Archiebald for his patience, and that he gave the encounter the light of his countenance and new collar!

_0167

 

Fotók / Photos: Zsófia Jámbor

Külön köszönet / Special thanks to Gergő Andorka, Dorina Csalár!

Ruhák & kiegészítők / Clothes & accessories: Mei KawaThomas Sabo

Archiebald nyakörve / Archiebald’s collar: Sixfeet Dog Design


Kövesd Péter munkásságát weboldalán, Facebook, illetve Instagram profilján egyaránt!

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s